Dzień Ziemi

22 kwietnia to okazja do zdobycia większej wiedzy na tematy związane z ekologią.

Wybrani uczniowie klasy VII (Julka Osińska, Julka Ślązkiewicz, Susana Kosowska, Sandra Tobolska, Wiktoria Turska) oraz klasy VIII (Magda Skibińska, Michał Chojnicki, Oliwia Lipińska, Hanna Gawrońska, Marcel Montewka, Kornel Sołdacki), wzięli udział w Warsztatach on-line Dzień Ziemi w Ministerstwie Klimatu strona www.dzienziemiwmk.pl.

Warsztaty te odbyły się w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Postaw na Słońce”, który promuje odnawialne źródła energii.

Wysłuchali dwóch wykładów: Zrozumieć globalne ocieplenie- wykład dra Mariusza Gogóla, oraz Skąd mamy prąd?- wykład dra Tomasza Rożka.

Mieli też  możliwość uczestnictwa w wideoczacie z Michałem Kurtyką ministrem Klimatu. Minister odpowiadał na pytania uczniów dotyczące globalnego ocieplenia i odnawialnych źródeł energii.

To była bardzo pouczająca lekcja ekologii. Dostarczyła uczniom i nauczycielom rzetelnej wiedzy  na temat  procesów i zjawisk zachodzących w środowisku w którym żyjemy.

 
„Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za Ziemię” - obchody Dnia Ziemi w naszej szkole

 


„Dzień Ziemi”
to okazja do mądrej, ciekawej zabawy, zdobycia rzetelnej wiedzy na tematy związane z ekologią. Dzień ten przypomina o problemach ochrony środowiska a  szczególnie podkreśla konieczność dbania o naszą planetę. W szkole włączamy się, co roku w działania związane z ochroną środowiska i organizacją obchodów „Dnia Ziemi”.

22.04.2020 roku obchodziliśmy święto w innej formie – zdalnie.  Dzieci wykonały różne zadania on-line. Korzystały z platform edukacyjnych i stron internetowych.

Kształtowały postawy proekologiczne zapoznając się m.in. z materiałami zawartymi w prezentacji multimedialnej. Śpiewały piosenki o naszej planecie i wykonywały praktyczne zdania ekologiczne w domu np. sprawdzały, czy nie pali się niepotrzebne światło i zakręcały kran podczas mycia zębów itp.

Maluchy pisały zdania w programie Word na temat - Jak zadbać o naszą planetę. Wykonywały ekologiczną pracę na multimedialnej kratownicy wykorzystując generator kodu. Prace były bardzo pomysłowe. Ukazywały, jak dzieci postrzegają naszą planetę Ziemię.

Uczniowie wykazali się kreatywnością, jednocześnie rozwijali umiejętność kodowania.

Zapraszamy do galerii zdjęć

 
Grzegorz Kasdepke dla Fabianek

 

Dyrektor Szkoły składa serdeczne podziękowania p. Karinie Moraczewskiej, wychowawcy oddziału przedszkolnego, za kreatywność i zaangażowanie w zorganizowanie, w tak trudnym dla nas czasie, pozytywnego przesłania od Pana Grzegorza Kasdepke. To bardzo miły gest ze strony znanego w kraju pisarza, że zechciał  odpowiedzieć na prośbę nauczycielki z Fabianek.

Bardzo dziękuję Pani Karino w imieniu własnym, uczniów i nauczycieli, za pomysł i organizację.


Dyrektor szkoły

Marzena Baranowicz

 

Grzegorz Kasdepke

Absolwent Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1995 do 2000 r. redaktor
naczelny magazynu dla dzieci "Świerszczyk". Autor wielu bajek i opowiadań dla dzieci publikowanych
w "Świerszczyku", "Ciuchci"i "Komiksowie", scenarzysta programów dla dzieci ("Ciuchcia", "Budzik",
"Podwieczorek u Mini i Maxa") oraz seriali telewizyjnych (m.in. telenoweli "Klan"). Autor i współautor
książek dla dzieci. Jego twórczość charakteryzuje się niezwykłym zrozumieniem psychiki dziecka i ciepłym
humorem.
Laureat wielu prestiżowych nagród, m.in. nagrody im. Kornela Makuszyńskiego za Kacperiadę (2002 r.),
dwukrotnie Nagrody Edukacja XXI za: Co to znaczy (2003 r.) i Bon czy ton (2005 r.), członek
grona Kawalerów Orderu Uśmiechu.

W dniu 17 kwietnia otrzymaliśmy niezwykły prezent i niesamowitą niespodziankę. Grzegorz Kasdepke
chcąc umilić dzieciom czas przebywania w domach i izolacji od rówieśników spowodowany pandemią
koronawirusa w naszym kraju przesłał na prośbę jednego z nauczycieli specjalne video-pozdrowienia
dla uczniów i nauczycieli Szkoły Podstawowej w Fabiankach. Zadedykował dzieciom fragment
najnowszej książki z serii „Bodzio i Pulpet”.

Sprawił wszystkim ogromną radość poświęcając nam swój czas i uwagę. To bardzo miły gest pisarza.  
Może w przyszłości będziemy mogli zaprosić tego niezwykłego autora literatury dziecięcej do naszej szkoły,
gdyż będzie miał u nas rzeszę wiernych czytelników.

https://www.youtube.com/watch?v=LCG1M9sdpAw - kliknij, aby obejrzeć filmik

Dziękujemy serdecznie za miłe i ciepłe słowa otuchy w tym trudnym czasie.

 
Życzenia

 

Wielkanoc to czas otuchy i nadziei.

Z okazji nadchodzących Świąt Wielkanocnych życzymy, aby ten czas był także czasem przemiany serc,
czasem odradzania się wiary w drugiego człowieka. By stał się źródłem wzmacniania
miłości i szacunku do drugiego człowieka. Niech Te Święta, które niosą odrodzenie,
napełnią Wszystkich pokojem, niech dadzą siłę w pokonywaniu trudności
i pozwolą z ufnością patrzeć w przyszłość.

Życzymy, aby Te Święta Wielkanocne, chociaż tak inne przyniosły radość oraz wzajemną życzliwość.

Dyrekcja,

Grono Pedagogiczne oraz Pracownicy

Szkoły Podstawowej im. Jerzego Pietrkiewicza w Fabiankach

 
Informacja


Drodzy Rodzice

Znaleźliśmy się w niezwykle trudnej sytuacji. Zarówno dla nas dorosłych jak i dla naszych dzieci jest to czas,
który może budzić niepokój, lęk, pozbawiać poczucia bezpieczeństwa. Państwa dzieci nie chodzą do szkoły,
nie spotykają się z rówieśnikami, doskonale zdają sobie sprawę, że dzieje się coś niepokojącego.
Czasami słyszą również informacje z telewizji, Wasze rozmowy. Nie zostawiajmy dzieci samych w tej
trudnej sytuacji. Rozmawiajmy z nimi, spróbujmy oswoić ich lęki, okazując troskę i wsparcie, aby czuły się
w domu bezpiecznie. Przygotujcie się na to, że dzieci mogą pytać was o to, co się dzieje, jak długo to potrwa.
Tego typu pytania są bardzo trudne i nie będzie łatwo Państwu na nie odpowiedzieć.

Dzieci boją się o siebie, o to, czy nie zachorują, często jednak bardziej obawiają się o zdrowie kogoś
bliskiego, o ewentualność stracenia tej osoby. Targają wtedy nimi ogromne emocje. Przeżywają huśtawkę
nastrojów. Mogą przechodzić w krótkim czasie najróżniejsze stany emocjonalne od lęku, wściekłości
po nadzieję na szybki powrót do " normalności".

Rozmawiajcie jak najwięcej ze swoimi dziećmi o uczuciach i emocjach, które wszystkim towarzyszą.
Wspierajcie je i zapewniajcie o tym, że je rozumiecie i , że mają prawo czuć się zagubione, wystraszone,
ale również zezłoszczone na cały świat. Mówcie im o tym, że mają prawo czuć się potraktowane
niesprawiedliwie i o tym, że nikt nie zasługuje na to, aby spotkało go coś złego. Dlatego tak ważne
jest nie ocenianie, a akceptowanie dziecięcych emocji.  Ta akceptacja przyczyni się do obniżenia stanu napięcia.

Istotne jest też abyście podczas rozmów z waszymi pociechami posiłkowali się informacjami znalezionymi
w sprawdzonych źródłach takich jak: Ministerstwa Zdrowia, Głównego Inspektoratu Sanitarnego (GIS),
czy stronę Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).
Pamiętajcie, aby nie straszyć dzieci, macie prawo nie znać odpowiedzi na wszystkie pytania zadawane
na temat koronawirusa, w takiej sytuacji nie bójcie się powiedzieć, że po prostu czegoś nie wiecie.

Mówcie o profilaktyce, która może przyczynić się do zmniejszenia ilości zachorowań, czyli o konieczności
mycia rąk, o pozostaniu w domu i ograniczeniu kontaktów z innymi.  Dawajcie dobry przykład
stosując się do zaleceń.

Czas spędzony w domu wykorzystajcie na wspólne zabawy: grajcie w gry, oglądajcie filmy edukacyjne,
czytajcie wspólnie książki.

Wysłuchanie, zrozumienie i wsparcie są trzema podstawowymi kryteriami, którymi
należy się kierować w tym trudnym zarówno dla dorosłych jak i dzieci czasie.

Źródło -  artykuł: Koronawirus - jak rozmawiać o nim z dzieckiem, Justyna Kobywa psycholog dziecięcy.

Przydatne linki:

Link do artykułu - wywiadu z psychologiem dr Magdaleną Śniegulską (porady)

Link do bezpłatnego webinaru organizowanego przez Uniwersytet SWPS Koronawirus: jak rozmawiać z dziećmi
i wspierać je w tym czasie?

piosenka, kreatywnych, młodych ludzi „…Niech tylko miłość będzie zaraźliwa…”

Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie - bezpłatny poradnik

Treść jest dostępna bezpłatnie na www.mamyprojekt.pl oraz na stronie www.mindheart.co/descargables.


Przygotowała

Pedagog szkolny

Marlena Bejger-Olszewska

 
Informacja

Ruszył projekt „Szkoła z TVP” Lekcje są emitowane od poniedziałku do piątku na ogólnodostępnych antenach
Telewizji Polskiej. To wspólna inicjatywa Telewizji Polskiej i Ministerstwa Edukacji Narodowej dedykowana
uczniom szkół podstawowych. Sponsorem projektu „Szkoła z TVP” jest Fundacja PGNiG.

„Szkoła z TVP” jest dostępna na czterech kanałach: TVP Sport, TVP Rozrywka, TVP Historia, TVP3.
Pasmo to skierowane jest do uczniów klas 1-8 szkół podstawowych. Lekcje realizowane są zgodnie
z obowiązującą podstawą programową i wytycznymi MEN. Zajęcia mają angażować wszystkich uczniów,
tych najmłodszych oraz tych, którzy przygotowują się do egzaminu ośmioklasisty. Dzięki „Szkole z TVP”
czas spędzony w domu będzie dla dzieci twórczy i inspirujący.

„Szkoła z TVP” dostępna będzie w kanałach TVP od poniedziałku do piątku, w dwóch blokach programowych:
porannym - rozpoczynającym się zawsze od godz. 8:00 i powtórzeniowym - od godz. 12:30.
Dodatkowo wszystkie wyemitowane na antenie lekcje będą dostępne na vod.tvp.pl
w specjalnie przygotowanych serwisach, dedykowanych każdej klasie oraz na stronie szkolaztvp.

Plan programów w akcjihttps://twitter.com/MEN_GOV_PL/status/1244605463871750145?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1244605463871750145&ref_url=https%3A%2F%2Fregiony.tvp.pl%2F47339220%2Fnauka-w-czasie-pandemii-od-dzis-lekcje-w-tvp

 
«pierwszapoprzednia12345678910następnaostatnia»