Zapraszamy do obejrzenia padletu i rozwiązania zadań: padlet.com/alukawczyk15/zi44uas7ics5u79y.
Tegoroczne Narodowe Święto Niepodległości uczciliśmy wyjątkowo. Oprócz pełnych powagi akcentów w postaci odśpiewania hymnu, galowego stroju, kotylionów oraz wystaw i gazetek okolicznościowych odbył się „Niepodległościowy escape room: KLUCZ DO WOLNOŚCI”.
Podczas tego przedsięwzięcia uczniowie oddziałów przedszkolnych oraz klas 1 -3 i 4 – 8 zgłębiali wiedzę na temat symboli narodowych oraz trudnej drogi Polaków ku utraconej przed wielu laty wolności.
Dzieci z oddziałów przedszkolnych oraz poszczególnych klas młodszych zmagały się z szeregiem łamigłówek przygotowanych przez wychowawców:
- eksperymentem chemicznym, podczas którego dzieci utrwalały barwy polskiej flagi;
- puzzlami przedstawiającymi polskie godło;
- zagadką muzyczną – zadaniem dzieci było wysłuchanie, rozpoznanie, a następnie zagranie na instrumencie fragmentu „Mazurka Dąbrowskiego”;
- kulinarną, której celem było uświadomienie dzieciom, jakie są polskie potrawy narodowe;
- językową, która polegała na odczytaniu za pomocą kodu i klucza nazwy naszego kraju;
- „Lustereczko, powiedz przecie…” – odczytanie hasła przy użyciu lusterka;
- zręcznościową, która polegała na przymocowaniu wizerunkowi Józefa Piłsudskiego wąsów. Trudność, a jednocześnie dobrą zabawę gwarantowało to, że uczniowie mieli przy tym zasłonięte oczy.
Poza tym uczniowie klas młodszych wykonali piękne prace plastyczne przedstawiające godło.
Klasy starsze miały nieco inne zadania. Panie Katarzyna Adamska i Agnieszka Łukawczyk przy współpracy Małgorzaty Mańkowskiej i Ewy Belter utworzyły w sali historycznej pokój zagadek. Zadaniem każdej z klas było rozwikłanie w ciągu 45 minut szeregu łamigłówek, by uzyskać wskazówki, mające doprowadzić poszukiwaczy do miejsca ukrycia symbolicznego „klucza do wolności”.
Początkowy etap zabawy polegał na połączeniu dwóch pierwszych elementów maszyny szyfrującej. W dalszych etapach młodzi patrioci musieli wykazać się umiejętnością współdziałania, sprytem, zdolnością dedukcji oraz wiedzą na temat historii naszego państwa, symboli narodowych, podziału terytorialnego Europy. Niezbędna okazała się sprawność w posługiwaniu się technologią informacyjno – komunikacyjną, bo część zagadek ukryto w kodach QR, do odczytania których dzieci używały telefonów z czytnikami owych kodów. To zadanie drużyny wykonywały z największym entuzjazmem.
Inne łamigłówki wymagały sprawnego korzystania z komputera, by rozwiązać interaktywne zadania. Pomocne okazały się też umiejętności matematyczne, a kluczem do sukcesu okazała się umiejętność czytania ze zrozumieniem i zgodna współpraca.
Wykorzystując naturalną ciekawość dzieci oraz zamiłowanie do zabawek/gadżetów, przy niektórych zadaniach wykorzystano „magiczne długopisy” z ultrafioletową lampką. Grupy musiały wyszukiwać ukrytych w książkach lub czasopismach informacji. Było to jednak możliwe tylko dzięki „magicznym długopisom”.
Nie zabrakło zadań tradycyjnych, czyli rozsypanek z wersami hymnu, tekstów z lukami, puzzli mapy z czasów rozbiorów lub mapy z elementami do uzupełnienia czy osi czasu, na której należało zaznaczyć wskazane wydarzenia historyczne.
Rozwiązując poszczególne zagadki, uczniowie zdobywali dalsze wskazówki i kolejne elementy maszyny szyfrującej, dzięki której mogli poznać ostateczne hasło.
Każdej klasie udało się skonstruować maszynę szyfrująca i poznać ostateczne hasło: „Niepodległa!”.
Dzięki temu otrzymali ostatni element „niepodległościowej zagadki” i mogli odnaleźć upragniony „KLUCZ DO WOLNOŚCI”.
„Niepodległościowy escape room” posłużył upamiętnieniu 103 rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, ale także utrwaleniu wielu istotnych zagadnień. Dodatkowo stał się wyjątkową okazją, by połączyć naukę i zabawę, a także uświadamiać, że patriotyzm ma wiele twarzy.
Zapraszamy do galerii zdjęć |