PROJEKT EDUKACYJNY – MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO


Bo błąd w mowie – to jak plama tłusta i brzydka na fotografii matki, którą kochasz, to jak niestarannie przyszyta łata na ubraniu, w którym idziesz w gościnę. Źle mówić lub pisać – to znaczy krzywdzić swoją mową tych wszystkich, którzy ją budowali.

Janusz Korczak

 

Uczniowie naszej szkoły kultywowali tradycje związane z obchodami Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego.

Dzieci w oddziałach przedszkolnych łamały swoje języki podczas zabawnych rymowanek. Uczniowie z klas pierwszych zapoznali się z materiałami z Narodowego Centrum Kultury „Opowieści z Babcinego Podwórka. Językowy spacer wśród nazw roślin i zwierząt w polszczyźnie” oraz stworzyły przepiękne kolorowanki.  Dzieci z drugiej i trzeciej klasy poznały prezentację „Ze słownikiem do ZOO. Językowa wycieczka po świecie nazw zwierząt w polszczyźnie” oraz pięknie pomalowały swoje prace plastyczne. W klasie czwartej uczniowie poznawali związki frazeologiczne, przeobrazili się w wybrane postacie literackie oraz stworzyli krótką piosenkę na temat zapożyczeń językowych. W klasie piątej zapanowała burza mózgów, w której efekcie powstała mapa myśli związana z Międzynarodowym Dniem Języka Ojczystego. Szóstoklasiści wykonali Lapbooka na temat języka polskiego. Siódmoklasiści stworzyli hasła reklamowe promujące dbałość o język ojczysty. W ósmej klasie zapanowały memy dotyczące poprawności językowej.

Podobnie jak przedszkolaki, chętni uczniowie klas starszych łamali sobie języki, a kilka swych zmagań uwiecznili na filmikach, które będzie można obejrzeć na padlecie podsumowującym projekt. Oprócz języków łamali sobie też głowy, by miłość do języka ojczystego wyrazić w poetycki sposób. Dzięki temu powstały ody do języka ojczystego.

Wszystkie działania miały na celu rozbudzanie zainteresowań lingwistycznych oraz krzewienie miłości do polszczyzny. Stały się przy tym okazją do świetnej zabawy twórczej.

Zapraszamy do galerii zdjęć