Wysypisko śmieci w Gminie Fabianki znika

Na przełomie września i października 2015 roku uczniowie klasy III Publicznej Szkoły Podstawowej im. Jerzego Pietrkiewicza w Fabiankach wzięli udział w projekcie

 

EKOedukacja w ramach kampanii NIE dla śmieci, TAK dla dzieci.

Projekt dotyczył rekultywacji składowisk odpadów w województwie kujawsko – pomorskim na cele przyrodnicze. Głównym założeniem projektu jest likwidacja 22 wysypisk śmieci w województwie kujawsko-pomorskim oraz przekształcenie ich na miejsca zieleni – ścieżki edukacyjne.

Dzieci z klasy III uczestniczyły w pięciu zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez panią Danutę Raszkiewicz.

Ekologiczne lekcje odbyły się wg poniżej przedstawionego harmonogramu:

 

EKOedukacja w ramach kampanii

NIE dla śmieci, TAK dla dzieci

Miejsce realizacji -  Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jerzego Pietrkiewicza w Fabiankach

 

Nr lekcji

Temat

Termin realizacji

Lekcja 1

Odpady: Ja i śmieci

22.09.2015

 

Lekcja 2

Rekultywacja: Nie wysypiskom!

25.09.2015

 

Lekcja 3

Segregacja: Papier, plastik, metal, szkło

29.09.2015

 

Lekcja 4

Przetwarzanie: Nowe ze starego

02.10.2015

 

Lekcja 5

Podsumowanie: Mam talent do ekologii

09.10.2015

 

 

EKOedukacja w ramach kampanii NIE dla śmieci, TAK dla dzieci

Charakterystyka programu

Program obejmuje zagadnienia z przyrody, biologii i geografii związane z ekologią i gospodarowaniem odpadami.

Prezentowane treści zostaną przekazane podczas 5 godzin lekcyjnych dla każdej z klas w 22 szkołach objętych projektem, po 1 godzinie lekcyjnej w tygodniu.

Tematyka zajęć

Zajęcia zostały przewidziane jako element kampanii informacyjnej, towarzyszącej rekultywacji składowisk odpadów w województwie kujawsko-pomorskim. Ze względu na potrzebę zmiany postawy społecznej dotyczącej gospodarowania odpadami, kampanię uzupełniono treści pośrednio związane z tematyką składowania odpadów i rekultywacji składowisk. Mowa przede wszystkim o hierarchii postępowania z odpadami, sposobach zapobiegania ich nadmiernemu wytwarzaniu, sposobach utylizacji oraz szeroko pojętej świadomości wpływu jednostek na środowisko naturalne. Podczas zajęć zostaną poruszone więc takie tematy, jak:

 

  • Statystyki dotyczące odpadów w kraju i na świecie
  • Wymogi Unii Europejskiej dotyczące polityki gospodarowania odpadami oraz rola wspólnoty w projekcie rekultywacji składowisk odpadów w województwie kujawsko-pomorskim
  • Droga odpadów od powstania do utylizacji
  • Sposoby ograniczania ilości powstających odpadów
  • Składowiska odpadów i ich wpływ na środowisko
  • Rekultywacja składowisk, jej przebieg i cel
  • Segregacja odpadów – zasady i korzyści
  • Przetwarzanie odpadów, recycling i odzysk

Cele edukacyjne

 

Celem zajęć jest przede wszystkim uwrażliwienie młodych ludzi na kwestie ekologiczne, w szczególności dotyczące gospodarowania odpadami. Na zajęciach uczniowie poszerzą swoją wiedzę na temat sposobów postępowania z odpadami, zgodnymi z hierarchią postępowania z odpadami, wynikającą z wymogów Unii Europejskiej oraz poznają założenia projektu rekultywacji. Cele szczegółowe można ująć następująco:

  • Ukazanie korzyści z projektu rekultywacji składowisk
  • Wzrost świadomości w zakresie roli UE w kształtowaniu polityki proekologicznej
  • Uświadomienie wpływu jednostki na środowisko naturalne
  • Przybliżenie sposobów postępowania z odpadami w gospodarstwach domowych
  • Wzrost wiedzy w zakresie sposobów utylizacji odpadów i wynikających z nich korzyści

Produktem finalnym lekcji będzie szereg materiałów (plakatów, makiet), które mogą zostać zorganizowane w klasową gazetkę lub, w przypadku zainteresowania szkoły, wystawę szkolną.

Metody i narzędzia

 

Scenariusze lekcji zostały opracowane z uwzględnieniem potrzeb edukacyjnych tej grupy wiekowej. Zastosowane metody i narzędzia angażują uczniów zarówno intelektualnie, emocjonalnie, jak i ruchowo, przez co przekazywana wiedza staje się bardziej dostępna i może być lepiej zapamiętana. Wśród zastosowanych narzędzi można wymienić:

  • Burze mózgów, quizy i dyskusje
  • Gry ruchowe
  • Zabawy z wykorzystaniem pomocy wizualnych

Pomoce dydaktyczne

Podczas zajęć zostaną wykorzystane różne materiały, które w atrakcyjny i angażujący dzieci sposób będą przekazywały pożądane informacje. Będą to, m.in.:

  • Broszura z ćwiczeniami i folder kampanii
  • Mapa rekultywowanych składowisk
  • Wydruki ćwiczeń i pytań do gry
  • Rekwizyty (wymienione przy scenariuszu każdej lekcji)
  • Artykuły plastyczne (kredki, mazaki, kartki samoprzylepne, nożyczki)

 

Co robić ze śmieciami w UE?

  • Odzyskiwanie
  • Składowanie
  • Recycling
  • Ponowne użycie
  • Zapobieganie powstawaniu.

Na ostatnich zajęciach – „Mam talent do ekologii”  - uczniowie klasy III prezentowali zdobytą wiedzę. Służyła temu gra edukacyjna oraz Quiz wiedzy (załączniki 1, 2, 3, 4, 5, 6).

W czwartek  8 października 2015 roku klasy II – VI uczestniczyły w Pikniku Ekologicznym  w ramach projektu Rekultywacja składowisk odpadów w województwie kujawsko-pomorskim na cele przyrodnicze. Pogadanka, gra planszowa oraz ekologiczne puzzle w atrakcyjny sposób przybliżyły dzieciom  istotne tematy związane z ochroną środowiska naturalnego. Uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz znaczki z kampanii. Wzięły również udział w konkursie plastycznym „Ziemia przed  i po sprzątaniu” oraz wycieczce na byłe składowisko odpadów.

Laureaci szkolnego etapu konkursu plastycznego „Ziemia przed  i po sprzątaniu” :

Wiktoria Turska – I miejsce

Dominik Trzeciakowski – II miejsce

Aleksander Gałkiewicz – III miejsce

Wyróżnienia:

Eryk Kowalczyk

Amelia Kornacka

Aleksander Perliński

Aleksandra Politowska

A może chciałbyś sprawdzić swoją wiedzę z zakresu ekologii?

SPRÓBUJ!

Poniżej są zamieszczone pytania quizowe ( na początek możesz skorzystać z podpowiedzi J) Zapraszamy również do galerii.

oprac. D. Raszkiewicz

Załącznik pytań do quizu - pobierz

Zobacz galerię zdjęć